معرفی وبلاگ
وقتی که فرزندتان متولد می شود به طور اتوماتیک باید زندگی تان را تغییر دهید. دیگر وقت تان متعلق به خودتان نیست و شما اولویت اولی(گزینه مهمتر) جز فرزندتان نخواهید داشت. تمرکز شما بیشتر بر روی وقت خواب فرزندتان، وزن گیری وی، زمان مناسب واکسن زدن و .... خواهد بود و احتمالا تا مدتها به یاد نخواهید آورد که آخرین بار چه زمانی با همسر یا دوست تان به گردش رفته اید. به تدریج که کودک شما بزرگ می شودجدول زمانبندی تان مملو از ساعات بازی فوتبال، ساعت شنا، تکالیف مدرسه و شرکت در فعالیتهای اجتماعی کودکتان خواهد شد و از طرف دیگر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خودتان به طور چشم گیری کاهش یافته و حتی ممکن است به دلیل تمرکز بر کودک و توجه به تامین شادی و سلامتی وی، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تان به کلی از بین برود. داشتن بینش فرهنگی ، اجتماعی شما پس از تولد نوزادتان هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روانی شما بسیار حایز اهمیت است و باعث می شود وظیفه مادر بودن خود را بهتر ایفا کنید. با یک تصمیم گیری کوچک قادر خواهید بود دوباره خود را برای یک روز جدید با مشغولیات جدید آماده کنید.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 33947
تعداد نوشته ها : 24
تعداد نظرات : 10

Rss
طراح قالب
GraphistThem267
پروبيوتيك چيست؟


  پروبيوتيك ها مكمل هاي غذايي حاوي ميكروارگانيسم هاي زنده اي هستند كه براي سلامتي ميزبان مفيد مي باشند.


روبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک چیست؟

  پروبیوتیک ها مکمل های غذایی حاوی میکروارگانیسم های زنده ای هستند که برای سلامتی میزبان مفید می باشند. بر اساس تعریف جدید ارائه شده توسط FAO/WHO پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که اگر در مقادیر کافی تجویز گردند اثرات مفید سلامتی بر روی میزبان خواهند داشت.         

لاکتیک اسید باکتری ها ( LAB ) و بیفیدوباکتریوم ها میکروب های متداولی هستند که به عنوان پروبیوتیک استفاده می شوند. با وجود این مخمرها و باسیل های خاصی نیز به عنوان پروبیوتیک در دسترس می باشند. از نظر اتیمولوژی یا ریشه شناسی کلمه ، این اصطلاح ترکیبی از پیشوند لاتین ( pro ) به معنای ( for) و صفت یونانی ( biotic) که آن خود نیز مشتقی از اسم (bios ) به معنای (life ) می باشد ، است ، بنابراین معنای پروبیوتیک یعنی « برای زندگی.

  تعاریف:

1- پروبیوتیک    

فرآورده یا محصولی که حاوی میکروارگانیسم های زنده معینی در تعداد کافی است  و میکروفلور را درروده  ( با نصب و کلنریزه شدن ) با نشان دادن اثرات مفید سلامتی تغییر می دهد.

در دهه های اخیر گونه های لاکتیک اسید باکتری روده ای با خصوصیات مفید سلامتی بعنوان پروبیوتیک معرفی شده است که  شامل  لاکتوباسیلوس رامنوزوس، لاکتوباسیلوس کازئی ، لاکتوباسیلوس جانسنی می باشد.

2- پری بیوتیک

پری بیوتیک ترکیبات غذایی غیر قابل هضم که با تحریک انتخابی رشد و یا فعالیت یک یا تعداد محدودی از باکتریها کولون درروده بزرگ  را بطور مفید تحت تأثیر قرار می دهد.

 در تعریف دیگری پری بیوتیک ها منابع غذایی کربوهیدراته غیرقابل هضم انتخابی هستند که رشد و تکثیر باکتریهایی مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل را تحریک می کنند.

3- سین بیوتیک

ترکیب سینرژیستی پروبیوتیک و پری بیوتیک را سین بیوتیک می گویند.

فلور گوارشی

دستگاه معدی روده ای محل اسکان حدود   CFU/gr1014   باکتری است که شامل بیش از 400 گونه مختلف قابل کشت است که به 190 جنس تعلق دارند و تحت عنوان فلور معدی روده ای شناخته شده اند. تعداد و ترکیب باکتریایی بطور قابل توجهی در طول مسیر لوله گوارشی تغییر می کند. تراکم میکروارگانیسم های فلور معدی روده ای از حدود کمتر از   CFU/gr103 باکتری در معده بدلیل شرایط اسیدی بالا تا   CFU/gr1010 باکتری در کولون متغیر است.

  باکتری های بی هوازی ، گونه های باکتروئیدس ، بیفیدوباکتریوم ، یوباکتریوم بیش از 99 % از گونه های موجود در کولون را بخود اختصاص می دهند. رشد و فعالیت متابولیکی فلور تأثیر زیادی بر روی سلامتی فیزیولوژیکی و تغذیه ای دارد. فلور معدی روده ای متعادل زمانی ایجاد می شود که باکتریهای مفید سلامتی بر علیه باکتریهای بالقوه مضر غالب گردند. بسیاری از عوامل از جمله : استرس ، رژیم غذایی ضعیف ، آنتی بیوتیک درمانی ، عفونت ها ، مسمومیت های غذایی و فرایند طبیعی پیری ممکن است این تعادل را برهم بزنند. فلور میکروبی معدی روده ای نقش مهمی را در هضم و حفظ سلامتی دستگاه معدی روده ای دارند و باعث تحریک سیستم ایمنی ( سیستم دفاعی بدن ) ، جلوگیری از استقرار باکتریهای مضر در جدار معدی روده ای و تحریک اسیدی شدن می گردند که تمامی این موارد در حفظ سلامتی دستگاه معدی روده ای دارای اهمیت است. غذا ها یا ترکیباتی که رشد و فعالیت باکتریهای مفید را در دستگاه معدی روده ای حمایت می کنند ، به حفظ تعادل فلور معدی روده ای کمک می نمایند. میکروارگانیسم های پروبیوتیک و پری بیوتیک ها امکان تولید غذاهایی که بتوانند میکروفلور معدی روده ای را تحریک نمایند را به ما می دهند.

 فواید پروبیوتیک ها عبا رتند از :

کمک به حفظ تعادل مابین باکتریهای مضر و مفید روده و حفظ سلامتی دستگاه گوارش

کمک  به برطرف کردن گاز و تجزیه مواد زائد تولید شده

داشتن اثرات مفید در افرادی که مدت زمان طولانی آنتی بیوتیک دریافت کرده اند

تحریک سیستم ایمنی و کاهش عفونت ها

مفید برای درمان انواع اسهال ها و سایر عفونت های گوارشی

بهبود هضم لیپیدها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها و همچنین بهبود هضم لاکتوز در عارضه عدم تحمل به لاکتوز

کمک به پیشگیری از سرطان کولون و جلوگیری از تولید موادی که باعث ایجاد سرطان می گردند.

کمک به پایین آوردن کلسترول و کاهش فشار خون در انسان

کمک به بهبود جذب مواد معدنی و مغذی و کاهش التهاب

کنترل رشد باکتریهای مضر در شرایط استرس

کمک به تعادل هورمون های جنسی در شرایط استرس

مقابله با عفونت هایی مانند کاندیدیازیس پای ورزشکاران

کنترل رشد ویروس ها و باکتریهای بیماریزا

شکستن توکسین ها و تولید آنتی بادی ها و مواد ضد سرطان

  غذاهای پروبیوتیکی

غذاهای پروبیوتیکی عبارتند از فرآورده های حاوی سلول های میکروبی و یا ترکیبات سلول های میکروبی که دارای اثرات مفید بر سلامتی میزبان هستند. از ترکیب های مختلف حاوی گونه های لاکتوباسیلوس ، بیفیدوباکتریوم و انتروکوکوس در این فرآورده ها استفاده می گردد. غذاهای پروبیوتیک از سال 1920 در ژاپن تولید می شوند. امروزه افزایش روز افزونی را در تعداد گونه های میکروبی در فرآورده های پروبیوتیک بویژه فرآورده های لبنی داریم. درکل غذاهای تخمیری وسیله اصلی تجویز ارگانیسم های پروبیوتیک است

غذاهای پروبیوتیک را می توان در مرحله اول به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

غذاهای پروبیوتیک با منشاء شیر و فرآورده های لبنی پروبیوتیک

غذاهای پروبیوتیک غیر لبنی

فراورده های لبنی پروبیوتیک شامل : ماست ، ماست منجمد ، کفیر ، دوغ کره ، بستنی ، شیر اسیدوفیلوس (شیر ابتدا با لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس تلقیح شده و سپس تخمیر می شود ) ، شیر اسیدوفیلوس شیرین ، لبنه   ( پنیر قابل پخش که از ماست تهیه می شود ) ، ویلی ( شیر کامل کشت داده شده ) ، کرما ویلی ( خامه کشت داده شده ) ، برخی از پنیرهای نرم. . در بین محصولات تخمیری شیر ، ماست  ودوغ مهمترین فراورده برای تجویز ارگانیسم های پروبیوتیک است.


منبع:http://nut.behdasht.gov.ir/

دسته ها : بهداشتي
يکشنبه 12 5 1393 22:37
X